QUADRO CENTER

Частные локомотивы на железной дороге: сколько заплатит Украина

"Слуга народа" взялся за реформу железнодорожних перевозок. Кто и сколько заплатит за ее внедрение и какой ожидают результат? (укр.)

06 вересня 2019 року було зареєстровано альтернативний проект Закону №1196-1 Про залізничний транспорт України, поданий депутатами політичної партії Слуга Народу. Як зазначається в пояснювальній записці, проект розроблено з метою лібералізації у сфері залізничного транспорту, створення умов для розвитку конкуренції на ринку залізничних перевезень та запроваджує нову модель ринку залізничних перевезень, аналогічну європейським залізничним системам. "Реалізація проекту, можливо, потребує додаткових видатків із Державного бюджету на створення та забезпечення діяльності національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері транспорту, державної спеціалізованої експертної установи з технічного розслідування пригод на транспорті. Але на момент внесення не потребує витрат з Держбюджету".

Постає питання: хто та скільки заплатить за впровадження реформи та який очікується результат?

За обнадійливими для залізниці поняттями "лібералізація", "конкуренція", "ефективність", "якість" не звертається увага на головні питання залізничної реформи: "навіщо?", "скільки коштуватиме?", "коли та які очікуються результати?".

Якщо законопроект на питання "навіщо?" дає відповідь – виконати зобов’язання з імплементації європейських директив незважаючи на контекст, обставини та час, то з витратами, часовими дедлайнами та очікуваним результатом все набагато складніше.

По порядку. Створення і функціонування державного регулятора та спеціалізованої установи з розслідування пригод на транспорті обійдеться Державному бюджету біля 500 млн грн щороку (аналогія витрат до витрат Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, витрат спеціалізованих експертних служб). При цьому, виходячи з світового досвіду, такий регулятор є нагальною необхідністю незалежно від того, як далі буде розвиватись українська залізниця. Сьогодні ж основні регуляторні функції на залізничному транспорті виконує АТ Українська залізниця, яка позиціонує себе "бізнесом".

За найбільш скромними оцінками, які містяться у Стратегії сталої логістики та Плану дій для України, розробленої за участі Світового Банку, для реформування вантажних залізничних перевезень необхідно витратити мінімум 1,8 млрд євро, з яких біля 0,4 млрд євро - витрати приватного сектору. На модернізацію інфраструктури необхідно не менше 1,3 млрд євро. На перебудову та підтримку, у зв’язку зі зміною векторів вантажопотоку, витрат потрібно в рази більше.

Виходячи з положень законопроекту, необхідні кошти на утримання, модернізацію та розвиток залізничної інфраструктури мають надійти в основному з двох джерел: плати за доступ до інфраструктури та асигнувань Державного бюджету.

Джерело: https://biz.liga.net/ekonomika/transport/opinion/chastnye-lokomotivy-na-jeleznoy-doroge-skolko-zaplatit-ukraina